Nederlandse werknemers willen best koffie van een barista op het werk, maar die moet wel gratis zijn. Bij de koffieautomaat wordt ongeveer evenveel gesproken over zakelijke onderwerpen als over ‘koetjes en kalfjes.’

Op kantoor is de Nederlander behoorlijk conservatief als het over koffie gaat, zo blijkt uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek van koffiereus Nestlé over koffiegewoonten op de werkvloer. Aan de peiling deden 550 personen mee.

De 5 belangrijkste bevindingen op een rij:

1)Bijna de helft van kantoordrinkers drinkt z’n koffie altijd op dezelfde manier. Meest gevraagde vernieuwing is een coffee-to-go (beker met dekseltje) op het werk. Daar voelt 38 procent van de ondervraagden wel iets voor.

2)Minder dan de helft van de werknemers (40 procent) wil betalen voor echte barista-koffie. Bij degenen die wel willen betalen, ligt de gemiddelde prijs op 1,10 euro. Koffie op het werk moet dus liefst gratis zijn en in ieder geval goedkoop.

3)Het favoriete koffiemoment ligt bij de meeste ondervraagden (47 procent) redelijk vroeg in de ochtend: vóór negen uur.

4)Gemiddeld drinken kantoormedewerkers 4,2 kopjes koffie per dag

5)Bij de koffie-automaat is de tijdsbesteding ongeveer gelijk verdeeld over drie categorieën: praten met een collega over het werk (33 procent), wachten op de koffie (33 procent) en small talk (31 procent).

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl